Rapa Nui - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van francenmarjo - WaarBenJij.nu Rapa Nui - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van francenmarjo - WaarBenJij.nu

Rapa Nui

Door: Franc en Marjo

04 September 2009 | Chili, Santiago de Chile

Zoals in ons laatste verhaal beschreven hebben we een nacht doorgebracht in het mooie Uspallata. We zouden de volgende dag de bus om 9 uur in de ochtend hebben naar Santiago, de hoofdstad van Chili. We waren zoals altijd netjes tijdig genoeg op het kleine en locale busstation van dit dorpje. Omdat we gewend waren dat de bussen altijd op tijd vertrokken vonden we het toch wel een beetje vreemd dat om 9:45 we nog steeds aan het wachten waren.
Eerst Franc en daarna Marjo (die in tegenstelling tot Franc wat beter Spaans spreekt) gingen toch maar eens informeren waarom de bus er nog niet was. Het antwoord Passo Cerrado en we wisten om eerlijk te zijn niet precies wat ze hiermee bedoelde zeker omdat ze zeiden dat de bus wel, maar iets later zou komen.
Na bijna drie uur wachten zaten we rond 12 uur in de bus... op naar Chili. Na tien minuten kwamen op een plek waar de bus stopte en hier stonden al meerdere bussen en vrachtwagens te wachten... het eerder niet begrepen passo cerrado bleek te betekenen dat de bergpas naar Chili dicht was vanwege de sneeuwval.... oeps hiermee hadden we geen rekening gehouden. Onze vlucht zou de volgende ochtend vertrekken naar Paaseiland... Na ongeveer twee uur wachten begonnen we al aan enkele rampscenario´s te denken voor het geval dat de pas niet meer open zou gaan.... maar toen begon de bus weer te rijden en waren we weer... helaas maar even happy!!!
Na een heel mooie rit door de besneeuwde Andes bergen kwamen we dichter bij de grens en werden we door de Argentijnse douane tegengehouden. De pas was nog steeds niet open. Na wat onduidelijkheid en wachten draaide we ons om en dachten we dit gaat niet meer goedkomen. Onze rampscenario´s werden steeds meer werkelijkheid en Paaseiland lag steeds verder weg!!
De bus stopte weer en ons werd gezegd dat we het nog een keer gingen proberen aangezien de laatste berichten waren dat de pas over 15 min toch even zou worden geopend. Na 30 minuten waren we weer onderweg en happy!!!!
Na wer een mooi stuk door de besneeuwde Andes kwamen bij de grens. Na een uitvoerige controle van de bus, bagage en passagiers en een wachttijd van ruim drie uur zaten we eindelijk in Chili.... we zijn uiteindelijk laat in de avond en met dus een vertraging van ongeveer 7 uur in Santiago aangekomen.

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt hebben we voordat we naar de luchthaven vertrokken het stadsdeel waar ons hotel lag verkend en zijn we vervolgens naar de luchthaven vertrokken.... inchecken... nog een bak koffie en zijn we volgens planning vetrokken naar Paaseiland......

De vlucht zou goed moeten zijn aangezien we een nieuw toestel hadden en personal video, games enzo maar dit liep niet geheel volgens planning. Marjo voelde zich op de luchthaven al wat minder lekker en tijdens de vlucht heeft ze meer tijd op het toilet doorgebracht dan op haar eigen stoel....het eerdere ontbijt heeft ze dan ook in de lucht achtergelaten... de 5.5 uur vliegen leken voor vooral Marjo wel een hele week te duren!!

Op Paaseiland zouden we 6 nachten (7 dagen) verblijven..... De eerste dag heeft Marjo ziek in bed gelegen en heeft Franc zijn dokters capaciteiten uit zijn backpack moeten halen. We waren nog even bang dat Marjo last had van DE griep maar na een dag uitzieken, crackers en thee ging het de volgende dag weer beter en hebben we behalve deze dag een onvergetelijke tijd gehad op Paaseiland.

Paaseiland ligt op vijf uur vliegen van Santiago Chili. Het vasteland ligt hier 3765km vandaan. Tahiti op een afstand van 4239km. Paaseiland is gevormd door 3 vulkanen en het geldt als het verst van de overige bewoonde wereld verwijderde stukje land op aarde.
De naam Paaseiland is afkomstig van de Zeeuwse ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen, die op eerste paasdag 1722 als eerste Europeaan het destijds uitsluitend door Polynesiërs bewoonde eiland ontdekte. De plaatselijke bevolking noemt het eiland Rapa Nui wat groot, ver oord betekent. Het eiland is beroemd vanwege zijn reusachtige stenen beelden (moai) en het volgens velen geheimzinnige, magische verleden dat daarachter steekt.

Op onze eerste ´goede´dag op Paaseiland hebben we een mountainbike gehuurd. We hebben de beelden in het stadje bezocht en wilden daarna nog wat beelden aan de kust bezoeken. Helaas was het kaartje niet helemaal duidelijk en kozen we steeds het verkeerde paadje. Uiteindelijk hebben we de goede weg gevonden en deze bracht ons langs de prachtige kust. Na 2 uur bergop fietsen hadden we nog geen beeld gezien en hebben we ons maar omgedraaid, want de zon ging al bijna onder dus het begon al wat donker te worden.

De volgende dag hadden we een privetour op het programma staan met gids. Het eerste gedeelte van de tour bracht ons naar de vulkaan Ranu Raraku waar de moai-werkplaats te zien is. Hier werden de beelden gemaakt en vervoerd naar andere plekken op het eiland. De steile hellingen van de Rano Raraku zijn bezaaid met 400 tot wel 250 ton zware en meer dan 20m hoge beelden.
Na een heerlijke picknick aan de rand van de vulkaan zijn we doorgereden naar Ahu Tongariki wat volgens ons reisboekje het meest indrukwekkende bouwwerk van heel Polynesië is. Hier staan vijftien kolossale beelden met op de achtergrond het prachtige blauwe water van de Grote Oceaan. Deze beelden zijn in 1960 door een tsunami verwoest, maar zijn in 1993-1995 gerenoveerd. Het was echt super mooi en we stonden echt met onze mond vol tanden.
Onze tour sloten we af aan het zandstrand van Paaseiland, Anakena beach. Het weer was prachtig dus we hebben hier nog lekker van de zon genoten.
De dag daarna was het tijd om de wandeling te maken naar de krater van de vulkaan Rano Kau. Het is een pittige wandeling, bergop maar oh zo mooi door een eucalyptus bos. We hadden aangenaam gezelschap van onze straathond Bobby die de hele dag met ons meegewandeld heeft. Eenmaal op de top van de vulkaan hadden we een prachtig uitzicht in de 170m diepe krater. ´s Avonds hebben we een polynesische/Rapa Nui show bezocht met prachtige mannen en vrouwen :) en natuiurlijk niet te vergeten een mooie dans.

Op onze helaas alweer laatste dag was het tijd voor wat souveniershoppen en hebben we een prachtige moai beeld gekocht voor ons ´nieuwe´ huis in Nederland. De laatste avond hebben we ook een heeel mooie zonsondergang gezien... geweldig met de beelden op de voorgrond en de zon die in de zee zakt op de achtergrond....een van onze mooiste zonsondergangen die we ooit gezien hebben!

We vonden Paaseiland een prachtig, groen, rustig en exotisch eiland dat je zeker, als je ooit de kans krijgt, eens moet bezoeken!!!

Na Paaseiland zijn we teruggereisd naar Buenos Aires en was de bergpas gelukkig open. We zijn nu op onze laatste bestemming El Calafate (Patagonie), bijna Zuidpool, maar hierover kunnen jullie zeer binnenkort het verhaal lezen.

Groeten van ons...

• 04 September 2009 - 17:25

Mam:

Hoi Franc en Marjo

Wat weer een aventuur zeg we kunnen het toch zo mooi zien op de foto's
    en het verslag er bij in een woord geweldig wat jullie allemaal mee maken
    Gelukkig Marjo dat je weer fit bent gelukkig weten we niet alles van jullie tweetjes
    Nog zeven dagen en dan zijn jullie weer bij ons allemaal
    Dan kunnen we nog meer horen over jullie aventuur
    groetjes tot donderdag
    kus moeders

• 04 September 2009 - 18:48

Natasja & Arjen :

Halllo jullie twee! Ik ben super jaloers op jullie trip naar het Paas Eiland staat al jaren op mijn lijstje om eens heen te gaan. Wat een super foto's :) Kan niet wachten tot we volgende week weer gezellig kunnen kletsen. Geniet er nog van en tot snel !!!!

• 06 September 2009 - 07:48

Jos En Mariet:

Hallo
    Prachtig verhaal wat geweldig die koppen ongelovelijk dat zo iets
    indrukwekkends in de vroegere cultuur gemaakt is.
    Was wel even schrikken dat je ziek bent geweest
    Gelukkig is alles weer goed
    We leven nu naar donderdag toe
    groetjes Mam en Pap

• 06 September 2009 - 17:00

Margs:

ook op mijn lijstje pronkt rapa nui en na het lezen van jullie verhaal en het zien van jullie foto's al helemáál! ook patagonia wil ik héél graag een keer met eigen ogen zien, dus bereid jullie maar vast voor dat jullie me álles moeten vertellen wanneer jullie terug zijn, zodat ik ook 'n keer al die mooie plekken kan zien! maar terugkomen doen jullie nog láng niet, toch? daar denken jullie nog niet aan! geniet nu van elke dag en geniet extra! ga ik nog even van mijn bezoek uit sevilla genieten! adios guapos! xo

• 07 September 2009 - 17:59

Vivianne:

Hi Marjo en Franc,

WOW man, Paaseiland!
    Ik heb het eens geboekt voor mensen die Rond-de-Wereld gingen. Ze wilden oud en nieuw op Paaseiland vieren en zijn daar zowat verkleumd! Ze vonden het de meest geweldige ervaring allertijden geloof ik! Ik moet er altijd aan denken als ik 'Paaseland' hoor of zie!
    Nu zit het er echt bijna op... qua weer zit hier de zomer er ook bijna op... het begint echt herfst te worden..brrrr...

Verder niet zoveel te melden. Behalve dan dat ik het druk heb en dat ik onze reis naar Zuid-Afrika voor april 2010 heb vastgelegd!!!!!
    HOPPPAAAAAAAAAA Tim is dan nog net geen 2 en dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
    We gaan lekker decadent doen en in lodges slapen etc... wel zelf rijden. Ideaal!

Ik vertel het allemaal wel als we afspreken! hahahah

Dikke kus uit Maastricht!

Vief

• 08 September 2009 - 19:38

Tante Tony:

Hoi Marjo en Franc in een woord "reusachtig".
    We wensen jullie een goede reis en tot zondag.Gr.Tante Tony en Ome Thijs.