Beestenboel! - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van francenmarjo - WaarBenJij.nu Beestenboel! - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van francenmarjo - WaarBenJij.nu

Beestenboel!

Door: Franc en Marjo

28 Augustus 2009 | Argentinië, Puerto Madryn

Na de geweldige dagen in Bariloche zijn we vertrokken naar Puerto Madryn. Deze plek ligt aan de Atlantische Oceaan en om daar te komen hebben we een wederom zeer mooie busreis moeten maken door de besneeuwde bergen. In Argentinie, zeker als je verder van Buenos Aires afgaat heb je weinig echte snelwegen maar zijn de wegen meer met de Nederlandse provinciale wegen te vergelijken. Het verkeer is hier, zeker in de avonduren, soms erg minimaal en de wegen donker. Soms bevinden we ons echt in the middle of nowhere! De kou, de duisternis, de sneeuw maken de busreizen dan soms ook erg spannend en mooi!

Puerto Madryn hebben we bezocht aangezien deze plek bij het schiereiland Peninsula Valdes ligt. Dit is een heel groot natuurgebied waar het gehele jaar door diverse dieren te zien zijn. In de periode van ons bezoek was het walvissenseizoen! Tijdens andere maanden zie je ook pinguins en orka´s.
Ons werd verteld dat we walvissen zouden gaan zien maar …. Eerst zien en dan geloven. De eerste dag hebben we Puerto Madryn zelf verkend. Het is een leuk stadje aan het strand met een lange pier. Hier hebben we rondgewandeld en toen we op de pier stonden kwam al de eerste zeeleeuw voorbij zwemmen. Gaaf, het eerste dier al gezien!!.

De volgende dag was onze eerste tour en tevens ons eerste bezoek aan Peninsula Valdes en hebben we eerst een strand bezocht waar we voor het eerst kennismaakten met de walvissen. Ongeloofelijk!!! We zagen daar walvissen ongeveer 20 meter uit de kust. En niet 1 walvis, maar met tientallen tegelijk. Na de eerste foto´s werd ons verteld dat we hier later zouden terugkomen wanneer het vloed zou zijn, want dan zouden de walvissen nog dichterbij komen….dit klopte later ook.
Hierna zijn we verder gereden en maakten we de volgende stop bij de plek waar we een boottour zouden maken naar de walvissen. Enkele momenten later hadden we een zwemvest aan en vertrokken we met een boot de zee op. En wat we eerst niet direct geloofden werd werkelijkheid: overal, dichtbij en ver van ons af zwommen en sprongen walvissen. We hebben twee uur op de boot gezeten en door het gebied gevaren waarvan geen enkele minuut overbodig was. Het was echt super geweldig en een van onze hoogtepunten van deze reis!

De derde dag hadden we weer een tour, maar nu naar een plek waar we zeehonden hebben ontmoet! Geweldig om ook deze dieren in het wild te zien. Ze liggen lekker relax te rusten in de zon en laten de hele dag boeren en scheten……. We hebben deze dieren ook van dichtbij gezien. Het was iets mnder spectaculair dan de walvissen maar eveneens geweldig om meegemaakt te hebben. ´s Avonds hebben we in het hostel voor de eerste keer weer eens lekker zelf gekookt. De pasta met een lekkere fles rode wijn was heerlijk!!!

Na deze natuurdagen in Puerto Madryn zijn we hier weer vertrokken met als doel om op 22 augustus in Santiago de Chile (hoofdstad van Chili) te zijn omdat we zondag 23 augustus naar Paaseiland zouden vetrekken. We zijn met de bus vetrokken en hebben een tussenstop en overnachting in Uspallata gemaakt. Dit is een klein dorp (ongeveer 4 duizend inwoners) midden in de besneeuwde bergen. In dit dorpje is de film ¨Seven Years in Tibet¨ met Brad Pitt opgenomen. We begrijpen nu echt wel waarom dit plekje is uitgekozen voor deze film…..de bergen en het uizicht net als de tocht er heen waren adembenemend.

In ons volgende verhaal zullen we onze belevenissen op Paaseiland vertellen waar we momenteel zitten. We kunnen vast verklappen dat de reis hierheen zeer spannend was en het niet veel had gescheeld of we hadden ons vliegtuig gemist….hierover later meer!

Groeten
Franc en Marjo

• 28 Augustus 2009 - 18:58

Riek Theeuwen:

Hoi Franc en Marjo
    ik geniet elleke keer van die verhalen!dat is puur geluk dat je de walvissen,zeeleeuw van dicht bij ziet.geniet er verder maar van want voor je het weet ben je weer thuis Groetjes Riek

• 28 Augustus 2009 - 21:14

Suus B:

(vervolg van mijn vorige reactie) woooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooow!!!!!

ENJOY!

Kus Suus

• 30 Augustus 2009 - 11:05

Margs:

leuk, die plaatjes die jullie van de national geographic website hebben gedownload...!
    wacht 's even... jullie staan er zelf bij: dit is ÉCHT!!! ongeloofeloos, wat een té gékke ervaring! en ik zie nóg groener en nóg groener van alle jaloezie! en nu op rapa nui... hou 's op met al die leuke belevenissen! whaha! geniet lieve schatten! dikke kussen! xo 8)

• 30 Augustus 2009 - 12:33

Kimmel:

Hey lieve Franc en Marjo!!

Jaloers dat ben ik zeker. Wij hebben vorig jaar in Egypte dolfijnen gezien en ik was helemaal onder de indruk, maar baas boven baas he, haha.
    Geniet nog, liefs je zusje kim

• 30 Augustus 2009 - 20:31

Jos En Mariet:

Effe goed kijken bij de zeerobben,die met de handschoenen aan is toch Franc wah?.Grapje !!
    Het zijn weer mooie fotos en verhaal erbij.
    Alleen de laatste alinea
    over de reis naar paaseiland maakt het voor ieder weer extra
    spannend.Jullie kunnen zo een thriller gaan schrijven.Maar nog twee weken en dan kunnen jullie thuis weer alles vertellen,en dat zal vooral voor Franc geen probleem zijn,om daar smeuige verhalen van te maken.
    Nou groetjes en tot de volgende episode.
    Pap en Mam.

• 31 Augustus 2009 - 06:35

Vivianne:

Hi ...
    Shit man... ik baal... en walvissen... en zeehonden... en dan ook nog eens op paaseiland....
    pfff...
    Nou pff, wat kan ik zeggen?! Mijn verjaardag was de 22e ook leuk (lekker puh! hahahahahahaha) veel te veel gedronken, net zoals afgelopen vrijdag op het 'Preuvenemint' ! hahaha Wat een lol gehad!

Veel plezier op paaseiland en ik verheug me al op het volgende verhaal!

XX Vief oet mestreech

• 01 September 2009 - 15:32

Fleur:

hoi ome franc en tante marjo

ben met oma naar jullie foto's aan het kijken
    wanneer komen jullie weer terug ik wil kusje en knuffel geven
    ghggnhhngb4rtb78yu

dit was fleur

ook de groetjes van oma en opa