Het laatste gedeelte van onze reis! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van francenmarjo - WaarBenJij.nu Het laatste gedeelte van onze reis! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van francenmarjo - WaarBenJij.nu

Het laatste gedeelte van onze reis!

Door: Franc en Marjo

20 Januari 2010 | Argentinië, El Calafate

Na het mooie Paaseiland zijn we weer teruggereisd naar Buenos Aires. Hier hadden we nog niet alles gezien en aangezien onze reis er bijna op zat wilde we toch nog wat dingen ondernemen. Franc wilde nog graag het stadion van Boca Juniors bezoeken oftewel de club waar Maradonna groot is geworden! Dit was een leuke trip met veel informatie en waarbij we het gehele stadion hebben kunnen zien. Helaas zat het bezoeken van een voetbalwedstrijd er niet in. Brazilië speelde op onze laatste dag in Argentinië maar aangezien deze match ver van Buenos Aires werd gespeeld was het niet mogelijk deze wedstrijd te gaan bezoeken. Na 2 nachten Buenos Aires was het tijd voor onze laatste trip en deze bracht ons naar het uiterste zuiden van Argentinie, El Calafate Patagonie. Met een binnenlandse vlucht vlogen we vanuit Buenos Aires in ongeveer 4 uur naar dit zuidelijke punt. In dit gebied, wat zeer dicht bij Antartica ligt hebben we weer een prachtig natuurwonder gezien, de Perito Moreno Gletsjer. Wooohh, wat was dit geweldig. ’s Middags kwamen we aan in ons guesthouse in El Calafate en hier hebben we gelijk een tour geboekt voor de volgende dag naar de gletsjer. ’s Avonds stond er een Asado (Argentijnse BBQ) op het menu in het guesthouse en hier hebben we heerlijk aan deelgenomen.

De volgende dag stond in het teken van de gletsjer. ’s Morgens vroeg werden we opgehaald en vertrokken we met een groepje naar de gletsjer. De tocht er naar toe was al prachtig, een tocht door het desolate landschap van Patagonie met uitgestrekte steppes en drijvende ijsschotsen in het water. We maakten zelfs een stop omdat er een Andescondor op de berg zat. De Andescondor behoort tot de grootste vliegende vogels ter wereld en zijn vleugels hebben een lengte van 3 meter. Gelukkig zat hij op aardige afstand en hadden we niets te vrezen.
Na ongeveer 2 uur konden we de eerste blik werpen op de gletsjer. Van een afstandje zagen we een reusachtig blauwig ijs en dit aanblik was al zeer de moeite waard. Onze gids besloot dat we eerst met een boottocht zouden beginnen die ons dicht bij de gletsjer zou brengen. De Perito Moreno is 5 kilometer breed en de pieken rijken tot zo'n 80 meter hoogte. De hele gletsjer beweegt zich met een snelheid van twee meter per dag voort, zo'n 700 meter per jaar. Doordat de gletsjer in de winter groeit en in de zomer smelt en krimpt blijft het eindpunt van de gletsjer praktisch stabiel.
De boot bracht ons inderdaad zeer dicht bij de gletsjer, maar toch op een veilige afstand. De gletsjer is constant in beweging en als je geluk hebt maak je een rupture mee. Dit is wanneer het ijs losscheurt van de gletsjer en met veel lawaai in het water valt. Je hoort het ijs ook de hele tijd kraken en scheuren. Het is iets machtigs en onbeschrijfelijks.
Na de boottocht zijn we naar het nationaal park gereden wat bij de gletsjer hoort en hier kon je via verschillende wandelpaden en hoogtes de gletsjer bewonderen. ’s Avonds kwamen we moe maar voldaan weer in ons guesthouse aan waar we weer hebben deelgenomen aan de Asado. De volgende dag vlogen we weer terug naar Buenos Aires en zat ons avontuur erop. Onze prachtige reis in Argentinië en Paaseiland.
Vanuit Buenos Aires zijn we weer teruggevlogen naar Aruba waar we ook onze laatste daagjes hadden.

Tijdens onze laatste dagen op Aruba hebben we afscheid moeten nemen van alles en iedereen. We hebben deze dagen in een leuk hotel geslapen en nog veel zaken moeten afwikkelen en regelen. Het was de planning om nog de enkele stranddagen te doen maar dit is er helaas niet van gekomen. We hebben deze dagen onze vrienden, collega’s en bekenden bezocht, leuke dingen gedaan, onze favoriete restaurants voor de laatste keer bezocht, lekker borrelen en afscheid genomen. Uiteindelijk zijn de laatste dagen op Aruba te snel voorbij gegaan en was het afscheid nemen met de nodige traantjes...... iedereen op Aruba nog bedankt voor de mooie laatste dagen...
Op naar Nederland voor een nieuwe periode en start waar we natuurlijk ook veel zin in hadden ...
--- Aruba One Happy Island, een geweldige periode die we nooit zullen vergeten----

• 20 Januari 2010 - 12:36

Arjen En Natasja :

Hoi Marjo en Franc jammer dat het reis verslag af is en we een tijdje op een nieuw verhaal moeten wachten. Moeten snel even afspreken dikke kus Natasja

• 20 Januari 2010 - 15:08

Lizetk:

Ik heb meegenoten van jullie mooie avontuur!!
    geweldige verhalen, geweldige foto's....en nu weer verder op avontuur in ons koude kikkerlandje...maar ook wel fijn!!
    tot snel....x lizet

• 21 Januari 2010 - 10:53

Margs:

W O W ! ! !
    gaaf hoor! mijn wintersportweekje in oostenrijk valt in 't niets...!
    hopelijk tot snel! dikke zoen! xo

• 21 Januari 2010 - 10:54

Margs Nog 'n Keer!:

kunnen we niet naar el calafete gaan? ik zie bovenaan 't bericht dat 't daar 36 graden is!!! kom maar door! héééérlijk! adios amigos! xo

• 23 Januari 2010 - 10:20

Mam:

Hoi Franc en Marjo

Wat weer een mooi verslag van jullie. Het ziet er weer erg mooi uit
    Het is nu voor jullie even weer iets anders in ins kikkerlandje .Maar wij pap en ik vinden het wel weer fijn dat jullie weer bij ons zijn, en niet zo ver van ons vandaan zijn
    We hebben er wel van genoten en zullen die jaren in Aruba nooit vergeten En we komen er nog zeker een keer terug
    groetjes en tot slot een dikke knuffel van je

mams en paps

• 26 Januari 2010 - 20:41

Jos En Mariet:

Wat een prachtig gezicht is het toch als je die gletsjer ziet,het is bijna niet voor te stellen.Afsluitend moeten we zeggen,dat we door jullie verhalen en foto's dingen van de wereld hebben gehoord en gezien, waar we normaal nooit iets van vernomen zouden hebben.Hartelijk dank daarvoor.
    Nu jullie zich weer in Nederland gesetteld hebben,zijn de verhalen die we wekelijks van mekaar horen weer zo gewoon wah.
    Maar de eerste reisplannen zijn alweer
    gemaakt hoor ik,dus we wachten weer vol spanning op de volgende verhalen,al zijn die dan mondeling.
    Nou nogmaals bedankt en
    de groetjes.