Call it Caribbean but make it American - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van francenmarjo - WaarBenJij.nu Call it Caribbean but make it American - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van francenmarjo - WaarBenJij.nu

Call it Caribbean but make it American

Door: Franc en Marjo

21 Augustus 2008 | Puerto Rico, San Juan

……Zo luidt de slogan van Puerto Rico.

Eindelijk…………….Vakantie. Wat hebben we hier lang op gewacht. Ticket en hotel al weken geboekt en nu gaan we eindelijk.
Om 7 uur vertrekken we met een klein vliegtuig rechtstreeks vanuit Aruba naar San Juan met American Airlines.

Puerto rico is een eiland omgeven door de Caribische zee en de Atlantische Oceaan en behoort tot de Grote Antillen. Het ligt tussen de Dominicaanse Republiek en de Maagdeneilanden. Puerto Rico is geassocieerd met de VS. Het heeft een lengte van 175km en is 55km breed.

Na 2 uurtjes vliegen, landen we op het vliegveld van San Juan. We nemen een taxi en vertrekken naar het eerste hotel waar we 4 nachten zullen verblijven. We hebben een hotel in het midden van Old San Juan en het is er prachtig. Echt een super mooi hotel, El Convento genaamd. San Juan is de hoofdstad van Puerto Rico en telt meer dan 1 miljoen inwoners!!
De eerste dag slenteren we een beetje door de straten van Old San Juan, wat ons laat zien wat een mooie stad het is. Nauwe straatjes met kinderkopjes, vele mooie, oude gebouwen en heel veel winkels en restaurants.

De volgende dag hebben we ingepland voor te shoppen. Op Aruba kun je absoluut niet shoppen en we hadden gehoord dat dit op Puerto Rico wel kan. We nemen een taxi naar de grootste shoppingmall van de Caribbean; Plaza las Americas.
GEWELDIG. Hier geldt echt; shop till you drop wat we ook echt gedaan hebben.

Zaterdag was het tijd voor onze eerste echte excursie; een bezoek aan de Bacardi fabriek!!! Toen we eenmaal bij Bacardi waren aangekomen, was het toch wel héél Amerikaans. Overal waar je keek zag je grote Amerikanen, met veel eten en veel drinken en zoals gewoonlijk heel luidruchtig. We gingen met een hoop luidruchtige Amerikanen aan de tour beginnen. Een rondleiding over het terrein en een bezoek aan het museum. Zoals de meeste misschien weten is de vleermuis het logo van Barcardi. Een van de uitvinders van Bacardi zocht op het moment dat de handel goed ging lopen een nieuwe fabriek. Toen hij dat eenmaal had gevonden hingen daar in de nok allemaal vleermuizen. In die tijd had hij nog geen logo en heeft hij de vleermuis bedacht. De fabriek hier in Puerto Rico produceert dagelijks 100.000 flessen Bacardi en verscheept per jaar 21 miljoen dozen.
Uiteindelijk mochten we nog even wat Barcardi proeven……………Jammie!

Zaterdagavond hadden we onze tweede excursie. We werden om 19.00 uur opgehaald en vertrokken met een busje naar Fajardo. Dit is een plaats ongeveer 1,5 uur rijden van San Juan. We kwamen daar om ongeveer 9pm aan waar we begonnen aan een kayak tour in het donker. Echt een super gave tour, de tocht naar de bio baai.
Het is een uniek natuurverschijnsel en je vindt het maar op 5 plaatsen ter wereld: 3 in Puerto Rico, 1 in Jamaica en 1 op de Bahama’s.
Je gaat met een kayak naar de baai. In deze baai leven micro-organismen die wanneer ze in beweging worden gebracht licht geven. Het is een fluoriserend licht. Wanneer je je hand in het water doet en beweegt geeft het water licht. We zagen zelfs de vissen zwemmen in het water omdat het licht geeft. Heel mooi om te zien. Helaas konden we geen camera meenemen, dus hebben we een fotootje van Internet gepikt om jullie toch een idee te geven wat het is. Op de foto kun je het licht wel heel goed zien wat in het echt wel iets minder was, maar toch…

Puerto Rico staat ook bekend om de mooie regenwouden. Zondag ochtend hebben we tour geboekt naar het bekendste regenwoud El Yunque. We worden ’s ochtends vroeg opgehaald en vertrekken we naar El Yunque. Bepakt en bezakt met bergschoenen, poncho voor de onverwachte regenbuien, water en nog veel meer zitten we in de bus. Onze Amerikaanse vriendjes dragen slippers, veel make up en zijn misschien wat kilootjes te dik om een tocht te maken in het regenwoud. Franc en ik vragen ons af of we wel bij de goede tour geboekt staan :).
We hebben een mooie bus tocht door de natuur en voor een groot gedeelte door het regenwoud. We maken ook verschillende stops waar onze gids veel vertelt over de planten en dieren die leven in het regenwoud. Uiteindelijk beginnen we onze wandeltocht in het regenwoud. Het is er prachtig, maar helaas is onze toch een beetje kort. We hadden er ietsje meer van verwacht, maar dit mag de pret niet drukken. Nu snappen we ook waarom onze Amerikaanse vriendjes er zo bijlopen. Zo’n halve dag trip geeft je wel een goed beeld van het regenwoud en nu hebben we alleen maar meer tijd over om nog een keer te shoppen.
Maandag zitten onze 4 nachten in San Juan er weer op en vertrekken we met een huurauto naar de andere kant van het eiland. Hier hebben we 3 overnachtingen geboekt in een strandhotel om nog even te relaxen. We nemen de mooie Panoramic route door de bergketen Cordillera Central die als een ruggengraat door het midden van het eiland loopt. Het is een prachtige route, muisstil op de weg en we passeren bananenbomen, Bamboebos en andere tropische natuur want ook hier is weer een groot gedeelte regenwoud. Onze auto klimt zo hoog totdat we op een gegeven moment in de wolken rijden en in een hevige tropische regenbui terecht komen.

Eenmaal aangekomen bij ons strandhotel in de ‘middle of nowhere’ kan het relaxen beginnen. We liggen een hele dag aan het zwembad te bakken als we toch besluiten om de volgende dag er weer op uit te trekken. We hebben nog niet alles gezien en willen toch nog graag naar de grotten van Camuy en naar het Observatory, 2 highlights van Puerto Rico.

De volgende dag stappen we weer vroeg in de auto en beginnen aan onze rit naar de grotten. Wanneer we daar aankomen, kunnen we gelijk aan de tour deelnemen. Helaas zijn de grotten zelf gesloten omdat begin dit jaar een vrouw is gestorven doordat er een rots was losgekomen en op haar was gevallen. Ze zijn nu alles aan het renoveren en het kan nog wel een jaar duren voordat de grotten weer opengaan. We krijgen wel een tour door het park en mogen in een kijkje gaan nemen naar het zogenaamde zinkgat, een groot gat in de aarde. In Camuy park zal al meer dan 200 grotten ontdekt, waarvan een aantal groot genoeg zijn om wolkenkrabbers in te bouwen. De Camuy rivier is een van de grootste ondergrondse rivieren ter wereld. We lopen ook nog naar de ingang van een grot waar me wat stalagmieten en stalactieten kunnen bewonderen.

Ons laatste stop voor die dag is het Arecibo Observatorium.
Het Arecibo Observatoruim bezit de grootste radiotelescoop ter wereld. Als een glinsterend ruimteschip hangt die reflector met een omtrek van 305 meter aan staaldraden tussen twee hoge torens in een inzinking tussen de bergtoppen en speurt naar pulsars en neutronensterren. Hier praten ze met ET!!!!

De donderdag was alweer de laatste dag van onze vakantieweek. ’s Ochtends nog even genoten van onze lekkere ontbijtje, uitgecheckt en met de auto teruggereden naar San Juan waar we de auto moesten inleveren.

Het was een prachtige vakantie. We hebben veel gezien, geshopt en genoten!!!

Hoije allemaal en tot over 2 weekjes.

GR Franc en Marjo

• 22 Augustus 2008 - 08:14

Nienke:

Hola amigos!
    Dat ziet er uit als een heerlijke welverdiende vakantie! Jullie zijn nu vast goed opgeladen voor de drukke weken die jullie in Nederland tegemoet zullen zien! Nog maar twee weekjes, tot dan!
    x Nienke

• 22 Augustus 2008 - 09:04

Jeroen En Inge:

Hallo Lekkere schatten,

Wat een geweldige verhalen wederom....we zijn toch nog wel een beetje jaloers op jullie hoor!! Wij zijn weer terug in het land....hoera hoera hoera...het is ook weer heerlijk om thuis te zijn maar het was een geweldige ervaring echt super. ALle in en outs horen jullie natuurlijk live wanneer jullie naar Hollanda komen...zullen we daarvoor nog eens even een date prikken?? Zodat we jullie ook even kunnen informeren over onze katten en huisco???Nou wij laten dat aan jullie over dus doe even een voorstelletje en dan houden wij vrij. Verder hoe is het met Madonna en storm, moeder en de resten van het katten centrum? Wij zijn benieuwd naar de laatste nieuwtjes uit het kattenhuis. Verder Mai zou jij nog die Givenchy P mee willen nemen je weet wel die parfum? 30 ml of 50 zou geweldig zijn.... als het lukt tenminste anders pech hebben! Nou schatten tot snel....

Groetjes Jeroen en Inge

• 22 Augustus 2008 - 09:53

Jeroen:

Year! dat ziet er erg gaaf uit zeg! Dat kajakken snachts dat lijkt me ook echt bijzonder!Hier is alles weer zijn oude gangetje aan het worden. Maandag weer werken, maar je hoort mij niet klagen! He Franc en met die Russen he..weer nietgelukt! See jullie snel! groeten Jeroen

• 22 Augustus 2008 - 11:00

Tante Tony:

Hoi Marjo en Franc wat hebben jullie een mooie vakantie gehad dat kun je wel aan de foto's zien en aan jullie verhaal wel horen.Nou geniet er nog van we hopen jullie op Jos zijn verjaardag te zien en dat we dan wat bij kunnen kletsen. Groetjes Tante Tony en Ome Thijs.

• 22 Augustus 2008 - 15:21

Nichtje Sandra:

Ha EX-vakantiegangers!

Erg leuk om jullie vakantie verhaal te lezen en de foto's laten zien dat jullie genoten hebben...Komen jullie over 2 weken alweer naar Holanda? Wat vliegt de tijd toch...zullen pap Jos en Mam Mariet wel erg naar uitkijken...!! En os lief omaatje :) Ik hoop dat het weer dan anders is, want nu lijkt het wel herfst hier in os kikkerlandje...

Vele groetjes, alvast een goede reis naar ons toe en ayo!!!!

• 22 Augustus 2008 - 19:09

Jos En Mariet:

Nou luitjes,we wisten dat jullie een mooie vakantie hebben gehad,maar dat het zo'n geweldige was met zo'n prachtige beelden hadden we niet verwacht,Nou geniet de komende weken
    met Susan,Ruud en natuurlijk Fleur en knuffel haar maar eens goed,want dat is ze de afgelopen maanden wel te kort gekomen.En dan zijn wij weer aan de beurt.
    Doei.

• 22 Augustus 2008 - 20:38

Elke:

Wooow ziet er gaaf uit! Wat een foto's! Geweldig. Echt een land om een keer te bezoeken Alles keks daaro? Hier z'n gangetje. Nog 1 maand en dan wordt ons huisje opgeleverd! Kan niet wachten. Wel eerst klussen etc! Hebben jullie nog de kaart van ilse tinke en ik gehad?Tijdje geleden alweer. Nou geniet van het warme eiland en hopen jullie weer een keer te zien!
    kussie elketraz!

• 23 Augustus 2008 - 13:51

OPA:

Zo te zien en te lezen hebben jullie een prachtige vakantie gehad op Puerto-Rico.
    Suus-Ruud en Fleurtje zijn zoals ik vernomen heb na een prachtige vlucht goed aangekomen op Aruba, wat knap van Fleurtje.
    Eindelijk hebben jullie haar in je armen kunnen sluiten wat waarschijnlijk een heerlijk gevoel zal zij n geweest.
    Tot 5 september wanneer jullie weer allemaal samen op Schiphol aankomen.
    Knuffel van opa en oma.

• 24 Augustus 2008 - 19:45

Lizet:

Ik heb eigenlijk het gevoel dat jullie constant op vakantie zijn in aruba! Maar ik moet zeggen; dit ziet er ook heerlijk uit!
    Wat fijn dat jullie nu eindelijk klein fleurtje zien...ik hoop dat jullie er alle vijf van genieten en dan zien we jullie heel snel!
    dikke kus uit helje

guus en lizet

• 25 Augustus 2008 - 08:10

Vivianne:

hi Franc en Marjo!
    Jammer dat Puerto Rico zo Americano gericht is... het is er echt prachtig zo te zien! Was ik net enthousiast over Azie, wil ik toch ook wel graag eens naar Puerto Rico!!!
    Misschien komt ik daar ET nog wel eens tegen...

Hier gaat alles goed, zaterdag 30 augustus is het eindelijk zo ver... Laurent, Tim en ik gaan op vakantie naar Ibiza en Formentera!
    Het is alweer 9 jaar geleden dat ik Pippo voor het laatst zag, ja... hij woont er nog steeds!
    Mirko niet meer, die heeft zijn eigen reisburootje in Italie...
    Ik ben echt heel erg benieuwd om er terug te gaan en ben ook blij dat ik Laurent eens kan laten zien waar ik al die tijd heb uitgehangen toen ik 18 was! hahaha

Dikke kus Vief

• 25 Augustus 2008 - 09:52

Margs:

dushi's! wat ziet dat er weer heerlijk uit! fijn dat ik weer met jullie mee heb mogen genieten via jullie verhaal! jullie stralen helemaal!
    en zo te lezen aan de reacties stralen jullie nu ook, want eindelijk zien jullie nichtje fleur in 't echt! wat zal ze verwend worden daar in de tropen! geniet er lekker van en voor begin september een goede reis naar nederland. vliegen jullie nu weer -net als vorig jaar- achter mijn zus aan? die vertrekt 2 september vanaf bonaire naar amsterdam! ben benieuwd naar jullie volgende update, vanuit ons eigen kikkerlandje. ik ben ook wel benieuwd hoe 't daar is!
    dikke zoenen, nu nog uit cambodja! :-D

• 25 Augustus 2008 - 09:56

Margs:

dikke zoenen, nu nog uit cambodja! :-D

• 26 Augustus 2008 - 17:29

Moeders:

Franc en Marjo wat hebben jullie weer een mooi verhaal er op gezet.
    We kunnen zien dat jullie echt hebben genoten.Ook leuk om al de reactie van vrienden en bekende te lezen. Ook mooie foto"s.
    Maar over 1o nachten zijn jullie weer twee weekjes lekker voor onsin Helje en natuurlijk ook in de Meterik.

groetjes van Tooske

• 22 September 2008 - 09:28

Familie Fleuren:

Hoi Franc en Marjo,

Hopelijk hebben jullie een leuke tijd gehad in Nederland tijdens jullie vakantie.

Nu begint het gewone leven weer.

Groetjes familie Fleuren

• 09 Oktober 2008 - 20:24

Moeders:

Franc en Marjo
    ik mis het leuke verhaaltje van de vacantie in Nederland.Of hebben jullie het te druk
    en de leuke foto"s van Fleurtje in Aruba.We wachten in spanning af

groetjes tooske